Natuurlijk, niet iedereen is een leesmonster. Er zijn ook mensen en kinderen die liever buiten spelen, sporten of iets bouwen. Dat is mooi. Maar, we leven in een wereld waarin lezen een belangrijke vaardigheid is. Een beetje (meer) leesplezier kan daarom zeker geen kwaad!
Iedereen een leesmonster?!
Focus op leesplezier!
Iedereen een leesmonster?!
Focus op leesplezier!
Natuurlijk, niet iedereen is een leesmonster. Er zijn ook mensen en kinderen die liever buiten spelen, sporten of iets bouwen. Dat is mooi. Maar, we leven in een wereld waarin lezen een belangrijke vaardigheid is. Een beetje (meer) leesplezier kan daarom zeker geen kwaad!
De Week van de Alfabetisering is alweer voorbij. Met deze week zet Stichting Lezen & Schrijven zich, samen met verschillende partijen, in voor een samenleving met ruimte voor een leven lang leren en ontwikkelen. Het is een week waarin het belang van het kunnen lezen centraal staat.
Laat ik voorop stellen dat ik het een prachtig initiatief vindt van Stichting Lezen & Schrijven. Het is gewoon nodig dat we hier aandacht aan besteden. Maar, ik heb altijd een dubbel gevoel bij dit soort weken. Eén week... dat is toch niet voldoende?! Daarbij hou ik zelf van preventief werken. Ik focus me dan graag op het (jonge) kind. Wat mij betreft dompelen we jonge kinderen al vroeg onder in een warm bad vol liefde voor boeken. Door (natuurlijk naast het buitenspelen e.d.) eindeloos voor te lezen, samen in avonturen te duiken en te ontdekken welke boeken aansluiten bij de interesses van het kind.
Natuurlijk, ook dan wordt niet ieder kind een leesmonster. Maar een beetje (lees-)plezier moet wel gekweekt kunnen worden, toch? Al is het dan misschien vooral door het plezier van SAMEN lezen, van de AVONTUREN waarover je leest en vanuit de INTERESSE voor sport, de natuur, film et cetera. Het mooie is, hoe meer leesplezier hoe meer je leest en hoe meer je leest, hoe makkelijker het gaat. Hoe makkelijker het gaat, hoe leuker het kan worden. Zie het maar als een vliegwiel en jij (ouder, gastouder, pedagogisch medewerker of leerkracht) hebt daarbij een hele belangrijke rol. Aan de slag dus om met plezier die leesmeters te blijven maken:
# Begin al vroeg met voorlezen en blijf het doen (ook als ze zelf kunnen lezen!)
# Maak van lezen een goede gewoonte (thuis, binnen de kinderopvang en op school!)
# Sluit aan op de interesses van kinderen
Denk eraan: het is geen wedstrijd! Het gaat om de zoektocht naar interne motivatie van het kind om te lezen. Wat is nodig om ervoor te zorgen dat hij / zij wil lezen? Dat ze willen blijven lezen.
Daar ga ik voor.
Doe je met me mee?
Denise
Laat ik voorop stellen dat ik het een prachtig initiatief vindt van Stichting Lezen & Schrijven. Het is gewoon nodig dat we hier aandacht aan besteden. Maar, ik heb altijd een dubbel gevoel bij dit soort weken. Eén week... dat is toch niet voldoende?! Daarbij hou ik zelf van preventief werken. Ik focus me dan graag op het (jonge) kind. Wat mij betreft dompelen we jonge kinderen al vroeg onder in een warm bad vol liefde voor boeken. Door (natuurlijk naast het buitenspelen e.d.) eindeloos voor te lezen, samen in avonturen te duiken en te ontdekken welke boeken aansluiten bij de interesses van het kind.
Natuurlijk, ook dan wordt niet ieder kind een leesmonster. Maar een beetje (lees-)plezier moet wel gekweekt kunnen worden, toch? Al is het dan misschien vooral door het plezier van SAMEN lezen, van de AVONTUREN waarover je leest en vanuit de INTERESSE voor sport, de natuur, film et cetera. Het mooie is, hoe meer leesplezier hoe meer je leest en hoe meer je leest, hoe makkelijker het gaat. Hoe makkelijker het gaat, hoe leuker het kan worden. Zie het maar als een vliegwiel en jij (ouder, gastouder, pedagogisch medewerker of leerkracht) hebt daarbij een hele belangrijke rol. Aan de slag dus om met plezier die leesmeters te blijven maken:
# Begin al vroeg met voorlezen en blijf het doen (ook als ze zelf kunnen lezen!)
# Maak van lezen een goede gewoonte (thuis, binnen de kinderopvang en op school!)
# Sluit aan op de interesses van kinderen
Denk eraan: het is geen wedstrijd! Het gaat om de zoektocht naar interne motivatie van het kind om te lezen. Wat is nodig om ervoor te zorgen dat hij / zij wil lezen? Dat ze willen blijven lezen.
Daar ga ik voor.
Doe je met me mee?
Denise
Meer weten over het creëren van leesmonsters? Kijk hier!
De Week van de Alfabetisering is alweer voorbij. Met deze week zet Stichting Lezen & Schrijven zich, samen met verschillende partijen, in voor een samenleving met ruimte voor een leven lang leren en ontwikkelen. Het is een week waarin het belang van het kunnen lezen centraal staat.
Laat ik voorop stellen dat ik het een prachtig initiatief vindt van Stichting Lezen & Schrijven. Het is gewoon nodig dat we hier aandacht aan besteden. Maar, ik heb altijd een dubbel gevoel bij dit soort weken. Eén week... dat is toch niet voldoende?! Daarbij hou ik zelf van preventief werken. Ik focus me dan graag op het (jonge) kind. Wat mij betreft dompelen we jonge kinderen al vroeg onder in een warm bad vol liefde voor boeken. Door (natuurlijk naast het buitenspelen e.d.) eindeloos voor te lezen, samen in avonturen te duiken en te ontdekken welke boeken aansluiten bij de interesses van het kind.
Natuurlijk, ook dan wordt niet ieder kind een leesmonster. Maar een beetje (lees-)plezier moet wel gekweekt kunnen worden, toch? Al is het dan misschien vooral door het plezier van SAMEN lezen, van de AVONTUREN waarover je leest en vanuit de INTERESSE voor sport, de natuur, film et cetera. Het mooie is, hoe meer leesplezier hoe meer je leest en hoe meer je leest, hoe makkelijker het gaat. Hoe makkelijker het gaat, hoe leuker het kan worden. Zie het maar als een vliegwiel en jij (ouder, gastouder, pedagogisch medewerker of leerkracht) hebt daarbij een hele belangrijke rol. Aan de slag dus om met plezier die leesmeters te blijven maken:
# Begin al vroeg met voorlezen en blijf het doen (ook als ze zelf kunnen lezen!)
# Maak van lezen een goede gewoonte (thuis, binnen de kinderopvang en op school!)
# Sluit aan op de interesses van kinderen
Denk eraan: het is geen wedstrijd! Het gaat om de zoektocht naar interne motivatie van het kind om te lezen. Wat is nodig om ervoor te zorgen dat hij / zij wil lezen? Dat ze willen blijven lezen.
Daar ga ik voor.
Doe je met me mee?
Denise
Laat ik voorop stellen dat ik het een prachtig initiatief vindt van Stichting Lezen & Schrijven. Het is gewoon nodig dat we hier aandacht aan besteden. Maar, ik heb altijd een dubbel gevoel bij dit soort weken. Eén week... dat is toch niet voldoende?! Daarbij hou ik zelf van preventief werken. Ik focus me dan graag op het (jonge) kind. Wat mij betreft dompelen we jonge kinderen al vroeg onder in een warm bad vol liefde voor boeken. Door (natuurlijk naast het buitenspelen e.d.) eindeloos voor te lezen, samen in avonturen te duiken en te ontdekken welke boeken aansluiten bij de interesses van het kind.
Natuurlijk, ook dan wordt niet ieder kind een leesmonster. Maar een beetje (lees-)plezier moet wel gekweekt kunnen worden, toch? Al is het dan misschien vooral door het plezier van SAMEN lezen, van de AVONTUREN waarover je leest en vanuit de INTERESSE voor sport, de natuur, film et cetera. Het mooie is, hoe meer leesplezier hoe meer je leest en hoe meer je leest, hoe makkelijker het gaat. Hoe makkelijker het gaat, hoe leuker het kan worden. Zie het maar als een vliegwiel en jij (ouder, gastouder, pedagogisch medewerker of leerkracht) hebt daarbij een hele belangrijke rol. Aan de slag dus om met plezier die leesmeters te blijven maken:
# Begin al vroeg met voorlezen en blijf het doen (ook als ze zelf kunnen lezen!)
# Maak van lezen een goede gewoonte (thuis, binnen de kinderopvang en op school!)
# Sluit aan op de interesses van kinderen
Denk eraan: het is geen wedstrijd! Het gaat om de zoektocht naar interne motivatie van het kind om te lezen. Wat is nodig om ervoor te zorgen dat hij / zij wil lezen? Dat ze willen blijven lezen.
Daar ga ik voor.
Doe je met me mee?
Denise