Uit gesprekken met ouders en professionals blijkt het gebruik van media nog altijd een ding. Ouders vinden dat kinderen te veel op het scherm zitten en zoeken naar handvatten om daar mee om te gaan. Daarmee bedoelen ze vooral richtlijnen voor maximum beeldscherm gebruik. Maar helpt dat?
Mediagebruik en het jonge kind
Balanceren tussen online en offline spel
Mediagebruik en het jonge kind
Balanceren tussen online en offline spel
Uit gesprekken met ouders en professionals blijkt het gebruik van media nog altijd een ding. Ouders vinden dat kinderen te veel op het scherm zitten en zoeken naar handvatten om daar mee om te gaan. Daarmee bedoelen ze vooral richtlijnen voor maximum beeldscherm gebruik. Maar helpt dat?
Is het niet beter om te zoeken naar balans en te zorgen voor kwaliteit? Dus opletten wát een kind op het scherm speelt of kijkt? Het is aan ons (volwassenen) om van jongs af aan te zorgen voor die balans. Dat doe je onder andere door verschillende media (met en zonder scherm) aan te bieden die aansluiten bij de interesse van het kind en voldoende alternatieven te bieden die aansluiten op media.
Zoeken naar balans kost tijd maar is geen weggooide tijd
Het is heel makkelijk om even snel een scherm erbij te pakken als het zo uitkomt. Eerlijk is eerlijk, ook ik ben geneigd af en toe voor deze kortetermijnoplossing te kiezen. Maar met het oog op de lange termijn raad ik aan er iets langer over na te denken en bewuste keuzes te maken.
De kunst is om niet alleen te zoeken naar een filmpje dat aansluit bij de behoefte van een kind, maar daarnaast ook op zoek te gaan naar een bijpassend boek, app en dergelijke. Verzamel ook vast wat materialen die spel uitlokken. Biedt ruimte en tijd om met die media aan de slag te gaan. Met andere woorden: lees voor, kijk samen en laat ze kijken, luisteren, spelen en doen. Met én zonder scherm.
Jonge kinderen zijn vaak al getriggerd om de brug te slaan van kijken naar doen, maar ze moeten daar dan wel de ruimte voor krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Vind je het lastig zelf die verbinding te maken, laat je dan inspireren door de lokale bibliotheek of door websites zoals www.mediasmarties.nl.
Nieuwe ontwikkelingen
Het is overigens mooi om te zien dat appbouwers zelf ook steeds meer op zoek gaan naar de balans tussen online en offline spel. Ik wil er hier drie uitlichten:
# Een voorloper op dit gebied is OSMO voor kinderen in de leeftijd vanaf circa 5 jaar. Bij de spellen van OSMO op de tablet, worden kinderen uitgedaagd buiten het scherm te tekenen en te puzzelen. Ze zien het resultaat op het scherm.
Er zijn ook (kleine) makers in Nederland.
# Zo zoekt Kidiyo (nadat ze genomineerd waren voor de Media Ukkie Award in 2018) zelf ook naar de balans tussen online en offline spel. Naast het Kidiyo avontuur waarbij kinderen in de app worden uitgedaagd een voertuig zelf te bouwen voor ze verder kunnen spelen, hebben ze sinds kort ook een Kidiyo avonturenbox die je thuis ontvangt. Deze box bevat verschillende activiteiten voor ouders en kinderen om samen te spelen met hier en daar een link met de app.
# De makers van Springlab dagen op hun beurt peuters en kleuters aan flink te bewegen met de spellen op hun interactieve beweegvloer.
Hoop voor de toekomst
De nieuwe ontwikkelingen bieden hoop voor de toekomst. Het blijft zoeken naar de juiste balans, maar door dit soort initiatieven heb ik hoop voor de toekomst. Een toekomst waarin kinderen opgroeien in een wereld waarin we het mediagebruik meer in de hand hebben en in balans gebruiken.
Het mag echter niet afhangen van dit soort initiatieven. We zullen als volwassenen zelf ook meer die balans moeten opzoeken. Voor onszelf en voor de kinderen. De vraag is hoe krijgen we ouders en professionals zo ver? Wat is daarvoor nodig?
[Deze blog verscheen ook op www.mediapakt.nl]
Zoeken naar balans kost tijd maar is geen weggooide tijd
Het is heel makkelijk om even snel een scherm erbij te pakken als het zo uitkomt. Eerlijk is eerlijk, ook ik ben geneigd af en toe voor deze kortetermijnoplossing te kiezen. Maar met het oog op de lange termijn raad ik aan er iets langer over na te denken en bewuste keuzes te maken.
De kunst is om niet alleen te zoeken naar een filmpje dat aansluit bij de behoefte van een kind, maar daarnaast ook op zoek te gaan naar een bijpassend boek, app en dergelijke. Verzamel ook vast wat materialen die spel uitlokken. Biedt ruimte en tijd om met die media aan de slag te gaan. Met andere woorden: lees voor, kijk samen en laat ze kijken, luisteren, spelen en doen. Met én zonder scherm.
Jonge kinderen zijn vaak al getriggerd om de brug te slaan van kijken naar doen, maar ze moeten daar dan wel de ruimte voor krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Vind je het lastig zelf die verbinding te maken, laat je dan inspireren door de lokale bibliotheek of door websites zoals www.mediasmarties.nl.
Nieuwe ontwikkelingen
Het is overigens mooi om te zien dat appbouwers zelf ook steeds meer op zoek gaan naar de balans tussen online en offline spel. Ik wil er hier drie uitlichten:
# Een voorloper op dit gebied is OSMO voor kinderen in de leeftijd vanaf circa 5 jaar. Bij de spellen van OSMO op de tablet, worden kinderen uitgedaagd buiten het scherm te tekenen en te puzzelen. Ze zien het resultaat op het scherm.
Er zijn ook (kleine) makers in Nederland.
# Zo zoekt Kidiyo (nadat ze genomineerd waren voor de Media Ukkie Award in 2018) zelf ook naar de balans tussen online en offline spel. Naast het Kidiyo avontuur waarbij kinderen in de app worden uitgedaagd een voertuig zelf te bouwen voor ze verder kunnen spelen, hebben ze sinds kort ook een Kidiyo avonturenbox die je thuis ontvangt. Deze box bevat verschillende activiteiten voor ouders en kinderen om samen te spelen met hier en daar een link met de app.
# De makers van Springlab dagen op hun beurt peuters en kleuters aan flink te bewegen met de spellen op hun interactieve beweegvloer.
Hoop voor de toekomst
De nieuwe ontwikkelingen bieden hoop voor de toekomst. Het blijft zoeken naar de juiste balans, maar door dit soort initiatieven heb ik hoop voor de toekomst. Een toekomst waarin kinderen opgroeien in een wereld waarin we het mediagebruik meer in de hand hebben en in balans gebruiken.
Het mag echter niet afhangen van dit soort initiatieven. We zullen als volwassenen zelf ook meer die balans moeten opzoeken. Voor onszelf en voor de kinderen. De vraag is hoe krijgen we ouders en professionals zo ver? Wat is daarvoor nodig?
[Deze blog verscheen ook op www.mediapakt.nl]
Heb je zelf voorbeelden van games en apps waarbij online en oflline spelen met elkaar worden gecombineerd? Laat het me weten!
Is het niet beter om te zoeken naar balans en te zorgen voor kwaliteit? Dus opletten wát een kind op het scherm speelt of kijkt? Het is aan ons (volwassenen) om van jongs af aan te zorgen voor die balans. Dat doe je onder andere door verschillende media (met en zonder scherm) aan te bieden die aansluiten bij de interesse van het kind en voldoende alternatieven te bieden die aansluiten op media.
Zoeken naar balans kost tijd maar is geen weggooide tijd
Het is heel makkelijk om even snel een scherm erbij te pakken als het zo uitkomt. Eerlijk is eerlijk, ook ik ben geneigd af en toe voor deze kortetermijnoplossing te kiezen. Maar met het oog op de lange termijn raad ik aan er iets langer over na te denken en bewuste keuzes te maken.
De kunst is om niet alleen te zoeken naar een filmpje dat aansluit bij de behoefte van een kind, maar daarnaast ook op zoek te gaan naar een bijpassend boek, app en dergelijke. Verzamel ook vast wat materialen die spel uitlokken. Biedt ruimte en tijd om met die media aan de slag te gaan. Met andere woorden: lees voor, kijk samen en laat ze kijken, luisteren, spelen en doen. Met én zonder scherm.
Jonge kinderen zijn vaak al getriggerd om de brug te slaan van kijken naar doen, maar ze moeten daar dan wel de ruimte voor krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Vind je het lastig zelf die verbinding te maken, laat je dan inspireren door de lokale bibliotheek of door websites zoals www.mediasmarties.nl.
Nieuwe ontwikkelingen
Het is overigens mooi om te zien dat appbouwers zelf ook steeds meer op zoek gaan naar de balans tussen online en offline spel. Ik wil er hier drie uitlichten:
# Een voorloper op dit gebied is OSMO voor kinderen in de leeftijd vanaf circa 5 jaar. Bij de spellen van OSMO op de tablet, worden kinderen uitgedaagd buiten het scherm te tekenen en te puzzelen. Ze zien het resultaat op het scherm.
Er zijn ook (kleine) makers in Nederland.
# Zo zoekt Kidiyo (nadat ze genomineerd waren voor de Media Ukkie Award in 2018) zelf ook naar de balans tussen online en offline spel. Naast het Kidiyo avontuur waarbij kinderen in de app worden uitgedaagd een voertuig zelf te bouwen voor ze verder kunnen spelen, hebben ze sinds kort ook een Kidiyo avonturenbox die je thuis ontvangt. Deze box bevat verschillende activiteiten voor ouders en kinderen om samen te spelen met hier en daar een link met de app.
# De makers van Springlab dagen op hun beurt peuters en kleuters aan flink te bewegen met de spellen op hun interactieve beweegvloer.
Hoop voor de toekomst
De nieuwe ontwikkelingen bieden hoop voor de toekomst. Het blijft zoeken naar de juiste balans, maar door dit soort initiatieven heb ik hoop voor de toekomst. Een toekomst waarin kinderen opgroeien in een wereld waarin we het mediagebruik meer in de hand hebben en in balans gebruiken.
Het mag echter niet afhangen van dit soort initiatieven. We zullen als volwassenen zelf ook meer die balans moeten opzoeken. Voor onszelf en voor de kinderen. De vraag is hoe krijgen we ouders en professionals zo ver? Wat is daarvoor nodig?
[Deze blog verscheen ook op www.mediapakt.nl]
Zoeken naar balans kost tijd maar is geen weggooide tijd
Het is heel makkelijk om even snel een scherm erbij te pakken als het zo uitkomt. Eerlijk is eerlijk, ook ik ben geneigd af en toe voor deze kortetermijnoplossing te kiezen. Maar met het oog op de lange termijn raad ik aan er iets langer over na te denken en bewuste keuzes te maken.
De kunst is om niet alleen te zoeken naar een filmpje dat aansluit bij de behoefte van een kind, maar daarnaast ook op zoek te gaan naar een bijpassend boek, app en dergelijke. Verzamel ook vast wat materialen die spel uitlokken. Biedt ruimte en tijd om met die media aan de slag te gaan. Met andere woorden: lees voor, kijk samen en laat ze kijken, luisteren, spelen en doen. Met én zonder scherm.
Jonge kinderen zijn vaak al getriggerd om de brug te slaan van kijken naar doen, maar ze moeten daar dan wel de ruimte voor krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Vind je het lastig zelf die verbinding te maken, laat je dan inspireren door de lokale bibliotheek of door websites zoals www.mediasmarties.nl.
Nieuwe ontwikkelingen
Het is overigens mooi om te zien dat appbouwers zelf ook steeds meer op zoek gaan naar de balans tussen online en offline spel. Ik wil er hier drie uitlichten:
# Een voorloper op dit gebied is OSMO voor kinderen in de leeftijd vanaf circa 5 jaar. Bij de spellen van OSMO op de tablet, worden kinderen uitgedaagd buiten het scherm te tekenen en te puzzelen. Ze zien het resultaat op het scherm.
Er zijn ook (kleine) makers in Nederland.
# Zo zoekt Kidiyo (nadat ze genomineerd waren voor de Media Ukkie Award in 2018) zelf ook naar de balans tussen online en offline spel. Naast het Kidiyo avontuur waarbij kinderen in de app worden uitgedaagd een voertuig zelf te bouwen voor ze verder kunnen spelen, hebben ze sinds kort ook een Kidiyo avonturenbox die je thuis ontvangt. Deze box bevat verschillende activiteiten voor ouders en kinderen om samen te spelen met hier en daar een link met de app.
# De makers van Springlab dagen op hun beurt peuters en kleuters aan flink te bewegen met de spellen op hun interactieve beweegvloer.
Hoop voor de toekomst
De nieuwe ontwikkelingen bieden hoop voor de toekomst. Het blijft zoeken naar de juiste balans, maar door dit soort initiatieven heb ik hoop voor de toekomst. Een toekomst waarin kinderen opgroeien in een wereld waarin we het mediagebruik meer in de hand hebben en in balans gebruiken.
Het mag echter niet afhangen van dit soort initiatieven. We zullen als volwassenen zelf ook meer die balans moeten opzoeken. Voor onszelf en voor de kinderen. De vraag is hoe krijgen we ouders en professionals zo ver? Wat is daarvoor nodig?
[Deze blog verscheen ook op www.mediapakt.nl]